Audyt ISO
Audyt systemu ISO dzięki doświadczonym i certyfikowanym audytorom (wewnętrznym, wiodącym) realizowany jest w pełni profesjonalne.
Celem audytorów jest uzyskanie dowodów potwierdzających istnienie i funkcjonowanie określonego systemu zarządzania opartego o wymogi normy.
Doświadczenie audytorów pozwoli również na odnalezienie potencjałów doskonalenia, dzięki czemu system będzie zgodnie z zasadami podlegał doskonaleniu.
Założenia audytu ISO
Ogólnym celem audytu systemu ISO jest określenie, czy organizacja spełnia wymagania normatywne.
Należy jeszcze raz podkreślić, że celem każdego audytu jest (a w każdym razie powinno być) znalezienie dowodów potwierdzających ustanowienie, wdrożenie oraz funkcjonowanie określonego systemu zarządzania.
Podstawowymi celami audytu są:
-
szacowanie możliwości doskonalenia systemów zarządzania,
-
spełnianie wymagań poszczególnych norm – audyty są bowiem jednymi z najważniejszych aspektów informujących o funkcjonowaniu systemu,
-
weryfikacja skuteczności działań zapobiegawczych i korygujących, podejmowanych w systemie,
-
określenie efektywności poszczególnych procesów, funkcjonujących w systemie,
-
podjęcie kroków zmierzających do uzyskania lub utrzymania certyfikatu systemu zarządzania, dzięki spełnieniu założeń audytu.
Organizacja powinna pamiętać, że jednym z podstawowych założeń każdej z norm jest prowadzenie regularnych i zaplanowanych audytów. Należy unikać działania okazjonalnego, wynikającego z potrzeby chwili.
Audyty rozłożone w czasie, obejmujące w różnym czasie różne komórki organizacyjne dają lepszy – niezafałszowany obraz funkcjonującego systemu.
Raport z audytu
Wynikiem przeprowadzonego audytu jest raport lub protokół z audytu.
Raport taki zawiera najważniejsze informacje, które określają rzeczywistą i aktualną sytuację w organizacji.
Raport z audytu przede wszystkim opisuje i wskazuje naruszenia, niezgodności czy też potencjały do doskonalenia. Dzięki tego typu informacją kolejne audyty mogą weryfikować czy zaplanowane działania naprawcze zostały skutecznie wdrożone.
Raport powinien również zawierać opisy gdzie system działa wyjątkowo dobrze, gdzie pracownicy wykazują się szczególnym zaangażowaniem.
Tak przygotowany raport jest materiałem wyjściowym do przeglądu zarzadzania.
Formularz kontaktowy
Masz wątpliwości, która usługa jest dla Ciebie? Chcesz żebyśmy się skontaktowali, przesłali ofertę? Skorzystaj z niniejszego formularza.