Wdrożenie systemu ISO 9001
Wdrożenie i certyfikacja systemu
Początkowa analiza potrzeb związana z wdrożeniem systemu zarządzania jakością w firmie – organizacji może odbywać się na bazie konsultacji czy szkoleń zewnętrznych.
Podjęcie decyzji o wdrożeniu wiąże się z określeniem i zabezpieczeniem zasobów (np. pracownicy, czas jaki będzie niezbędny na szkolenia, na opracowanie procedur), jakie firma powinna przeznaczyć aby osiągnąć sukces – wdrożyć system, uzyskać certyfikat.
Wdrożenie systemu zarządzania jakością wymaga pełnego zaangażowania ze strony zainteresowanej firmy, organizacji. Konsultant (konsultanci) muszą mieć wsparcie ze strony ludzi którzy znają organizację, którzy wiedza jaka jest specyfika funkcjonowania.
Po podjęciu decyzji i zabezpieczeniu zasobów można przejść do realizacji zadania, które odbywa się w kilku etapach:
I. Określenie celu.
Należy określić cel wdrożenia, obszary w których będzie realizowane wdrożenie, wskazanie w jakich lokalizacjach będzie obowiązywał system.
II. Koordynacja wdrożenia.
Konieczne jest wyznaczenie ze strony Zamawiającego osoby koordynującej prace w firmie, organizacji. W większych organizacjach wskazane jest powołanie Zespołu do spraw Wdrożenia.
Zadaniem koordynatora lub Zespołu do spraw Wdrożenia jest współpraca z konsultantem (konsultantami) w obszarach wynikających z wdrożenia.
III. Opracowanie polityk, instrukcji, procedur.
Koordynator, Zespół do spraw Wdrożenia biorą czynny udział w opracowaniu dokumentacji systemowej.
Ażeby dokumentacja ta została opracowana w sposób prawidłowy należy wziąć pod uwagę następujące elementy:
-
określenie wymagań i celów – od ogólnych do szczegółowych,
-
ustalenie hierarchii, przebiegu procesów i ich wzajemnych relacji,
-
opracowanie metod monitorowania procesów, wyrobów, zadowolenia klientów i systemu zarządzania,
-
przedstawienie kompetencji i odpowiedzialności pracowników, których praca wpływa na jakość,
-
wytypowanie obszarów do prowadzenia działań udoskonalających,
-
ustalenie wymogów, dotyczących gromadzenia i zapisywania danych dot. procesów,
-
określenie zasad wykorzystywania dokumentów systemowych,
-
ustalenie harmonogramów audytów i regularnych przeglądów systemu.
IV. Komunikacja.
Ważnym elementem wdrożenia jest regularne informowanie o postępach we wdrożeniu ale również o potencjalnych przeszkodach czy utrudnieniach. Należy wsłuchiwać się w głos pracowników, w ich potrzeby i doceniać zaangażowanie.
V. Wdrożenie systemu.
Wdrożenie systemu krok po kroku, zgodnie z charakterystyką poszczególnych komórek organizacyjnych.
Wdrożenie można zacząć od wprowadzenia systemu w jednym obszarze, aby wykazać pozytywne strony działania.
Funkcjonujący system generuje zapisy związane z funkcjonowaniem systemu takie jak:
-
zapisy potwierdzające realizację procedur,
-
zapisy z audytów,
-
zapisy związane z zarządzanie ryzykiem,
-
zapisy związane z przeglądem i doskonaleniem systemu.
VI. Certyfikacja.
Po wdrożeniu systemu, przeprowadzeniu audytu wewnętrznego, przeprowadzeniu przeglądu zarządzania można zgłosić system jako gotowy do weryfikacji.
Certyfikat dla systemu jakości jest ważny przez okres trzech lat, po czym audyt certyfikacyjny przeprowadzany jest ponownie.
W tym czasie jednostka certyfikująca nadzoruje system zarządzania przedsiębiorstwa, dokonując regularnych audytów kontrolnych – tak zwany audyt nadzoru.
Formularz kontaktowy
Masz wątpliwości, która usługa jest dla Ciebie? Chcesz żebyśmy się skontaktowali, przesłali ofertę? Skorzystaj z niniejszego formularza.